Psihologia Artei
"Arta nu este ceea ce vezi, ci ceea ce îi faci pe alţii să vadă." (Edgar Degas)

Ingres si moda

Daca Jean Auguste Dominique Ingres (1780 – 1867), pictor francez neoclasiJean Auguste Dominique Ingresc, ar trai in prezent, probabil al fi fashion designer, fotograf sau fotomodel, nu atat pentru ca asta si-ar dori ci pentru ca la asta ar fi foarte bun, asa cum nu i-a placut sa picteze portrete la comanda (prefera tablourile cu motive istorice) dar pentru ele a ramas in istoria artei. Ingres a inteles moda, materialele si podoabele vremii sale mai bine decat oricine altul. Varietate culorilor si a modelelor, senzualitatea femeii din spatele hainelor, un anumit simt de conservare care te obliga sa fi in pas cu o moda in continua schimbare, toate acestea sunt detalii pe care le putem aprecia in picturile lui Ingres. Privind tablourile lui, nu suntem coplesiti atat de admiratie fata de talentul artistic al lui Ingres cat de o nevoie organica, vitala si profunda de a atinge materialele stralucitoare, atat de reale.

Gesturile femeilor lui Ingres sunt desprinse dintr-un timp si spatiu si dintr-o varsta caracteristica fiecareia. Pictura lui Ingres urmeaza in linii exacte moda vremurilor cu o religiozitate clasica. Obiectele casnice si oglinzile imense care tradeaza si mai multa frumusete debordeaza de un detaliu coplesitor.

"Baronesa Betty de Rothschild" (1848) de J. A. Dominique Ingres
Colectie privata, Paris

Jean Auguste Dominique Ingres

Jean Auguste Dominique Ingres

"Contesa de Haussonville" (1845) ------------------------------- "Madame Moitessier" (1856)
Colectia Frick
---------------------------------------------------------- National Gallery, Londra

Ingres ne atrage in picturile sale, ne momeste cu rochii superbe, cu bijuterii, cu dentele si matasuri elegante. Ingres nu are mila de noi. Ne cheama intr-o lume pasnica, unde fiecare lucrusor e la locul lui, unde femeile zambesc pe ascuns, dar zambesc, unde normele impuse de societate sunt severe, unde corsetele scot suflarea din tine, dar nu totusi inainte de a-ti da in schimb o fericire ascunsa in fosnete de rochii grele si scumpe de matase.

Jean Auguste Dominique Ingres

"Marea Odalisca" detaliu (1814) de Jean Auguste Dominique Ingres
Muzeul Louvre, Paris

"Marea Odalisca", una dintre cele mai cunoscute picturi de Ingres este un tablou de o frumusete coplesitoare. Poate ochiul ne tradeaza in primul moment si privirea ne este atrasa asupra trupului dezbracat de un alb imaculat (se vede ca Chanel nu inventase inca moda bronzului). Insa Ingres isi ramane credincios sie insuri si ne rasfata pe noi cu niste draperii superbe iar pe fata cu materiale moi pe care sa isi odihneasca trupul. Voalul plin de detalii al turbanul este singurul vesmant la care aceasta tanara pare a nu fi dispusa sa renunte, pentru ca turbanul ii protejeaza integritatea. Ea nu e aici pentru o expozitie. Privirea calma dar plina de speranta a fetei, deloc surprinsa de prezenta noastra inoportuna, contrasteaza cu dinamismul intregului corp zvel, cu o curbura a spatelui care pare ca nu se mai termina - Odalisca avea trei vertebre in plus fata de noi. Ochii mari, lipsiti de gene (tipic Ingres), tradeaza o curiozitate greu stapanita. Poate Odalisca isi asteapta de o vreme iubitul... Oh, noi nu suntem el...

Jean Auguste Dominique Ingres

"Marea Odalisca" (1814) de Jean Auguste Dominique Ingres
Muzeul Louvre, Paris

O alta pictura de Ingres care imi place mult este portretul Domnisoarei Jean Auguste Dominique IngresCaroline Riviere. Poate hainele ei nu sunt atat de impresionante ca si ale celorlalte doamne si domnisoare pe care Ingres le-a pictat, dar albul lor si in general tonalitatile deschise ale picturii au ceva special. Peisajul din fundal, nefinisat, se prelungeste intr-un cer lipsit de ingeri. Si aici, tanarul Ingres si-a permis sa picteze un gat prea lung, prea gol, prea feminin si niste buze prea carnose, prea mustind de sexualitate. Caroline Riviere avea undeva intre 13 si 15 ani cand Ingres i-a imortalizat tineretea. Era timida, frumoasa si neexperimentata intr-ale vietii. Si asa avea sa ramana. Caroline a murit la numai un an dupa ce acest portret a fost pictat.






"Domnisoara Caroline Riviere" (1806) de J. A. Dominique Ingres
Muzeul Louvre, Paris

0 comentarii:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Blog Widget by LinkWithin

Alegoria Picturii de Jean Restout

Ultimele articole