Psihologia Artei
"Arta nu este ceea ce vezi, ci ceea ce îi faci pe alţii să vadă." (Edgar Degas)

Rachel Ruysch

Categoria:
La inceputul secolului XVII, Olanda a experimentat ceea ce a ramas in istorie sub numele de "tulipmania". (Tulipmania a fost o perioada din Varsta de Aur a Olandei in care bulbii de lalele (floare recent introdusa in Europa de catre Imperiul Otoman) au atins preturi exorbitante si apoi au scazut brusc, tragand dupa sine pierderi financiare enorme.) In tot cazul, tulipmania a fost bobocul iubirii olandezilor pentru flori. Comerciant de flori, botanist si pictor de natura moarta au devenit ocupatii foarte la moda in Olanda acelor vremuri. In pictura un exponent al acestei perioade a fost Rachel Ruysch, a carei cariera, chiar daca a inceput dupa tulipmania, nu a facut decat sa reflecte maturizarea unui stil de pictura in continua evolutie iar tablourile sale scufundate pana in cele mai adanci detalii ale florei nordice, o fotografie a devenirii buchetelor olandeze, de la simetria statica din operele lui Ambrosius Bosschaert (1573-1621), la armonia nascuta din naturalete.

Intr-o lume a barbatilor, Rachel Ruysch (Haga, 3 Iunie, 1664 — Amsterdam, 12 August, 1750) a trimfat datorita florilor. Fiica de anatomist si botanist, Rachel Ruysch a avut privilegiul de a putea studia pe langa tatal sau impresionanta colectie de specimene rare pe care acesta o adunase. Rachel a studiat pictura cu Willem van Aelst, pictor din Delft renumit pentru tablourile sale cu flori. In 1693, pictorita s-a casatorit cu un portretist cu care a avut zece copii. Cumnatul ei picta deasemenea flori. Rachel a fost invitata sa picteze la Curtea din Düsseldorf unde a ramas cativa ani. In 1723 a castigat la loterie dar a continuat sa picteze frumoasele tablouri cu flori pana aproape de sfarsitul vietii. In prezent se cunosc aproximativ o suta de picturi de-ale ei. Fundalul inchis la culoare, lumina care cade in centrul picturii dandu-i viata, vazele de sticla atat de realiste, florile variate si multicolor sunt mostenirea pe care aceasta femeia a lasat-o posteritatii.

Rachel Ruysch (Rijksmuseum, Amsterdam)

De-alungul secolelor XVI si XVII, femeile artiste din nordul Europei au avut un avantaj fata de suratele lor din sudul Europei. (Turistii straini care au vizitat Olanda acelor vremuri au fost impresionati de remarcabila prezenta a femeii in viata publica. Femeia olandeza era inca de pe atunci independenta, avea drepturi legale si putea sa aiba propria ei afacere.) In Italia, Biserica Romano-Catolica era principala sursa de comisioane. In nordul protestant insa, au fost in general indivizi din clasa medie care au cumparat opere de arta, avand o sete deosebita pentru scene care depictau aspecte din viata de zi cu zi. In nordul Europei, femeile au jucat un rol extrem de important in dezvoltarea naturii moarte ca gen de-alungul secolului XVII. Obiectele casnice, aranjamentele florale, scenele din viata de zi cu zi la care femeia din acea vreme participa si manipula cu dibacie sunt o oglinda fermecata catre trecutul omenirii. Si Rachel Ruysch cu siguranta face parte din acest trecut!

0 comentarii:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Blog Widget by LinkWithin

Alegoria Picturii de Jean Restout

Ultimele articole